Ajuta-te singur dupa o despartire — Maria Cotoi - Trainer NLP
Looking for Something?

Ajuta-te singur dupa o despartire

Author:
despartire, nlp

Reiau aici un articol cu un subiect vechi de cand lumea – despartirile. Voluntare, involuntare, dorite, nedorite, nu are importanta. Despartirile dor la fel si lasa urme care, de cele mai multe ori, scapa rigorii constientului. Ele declanseaza rani si programe instalate in inconstientul nostru in primii ani din viata si ne dau peste cap intr-o asemenea maniera ca parca nu ne mai recunoastem. Asa ca, daca esti o persoana indragostita si esti jumatatea norocoasa a unui cuplu, acest mesaj nu este pentru tine. Daca te aflii in situatia in care plangi dupa cineva care tocmai a ales sa iasa din viata ta, atunci acest mesaj este pentru tine. Daca singurul lucru care iti rasuna in urechi este un “ramai cu bine” spus in fuga la telefon de catre acel om despre care sperai ca-i vei simti inima batand aproape de a ta toata viata, atunci citeste mai departe. Pentru tine, care ai suferit o pierdere si simti ca de atunci ti-a fugit lumea de sub picioare, fara semne ca si-ar mai reveni prea curand. Pentru tine, cel care esti curtat de toate amintirile frumoase petrecute cu persoana pe care ai iubit-o si o mai iubesti inca. Pentru tine, cea care nemaiputand sa induri durerea plecarii lui, ai urlat sfasiata de durere: “Inchide usa in urma ta. Sa nu ma mai corupa  nicio amintire cu tine. Sa nu mai simt nicio urma ca ai fi existat vreodata in viata mea.”

Motivele pentru care relatia care tocmai s-a rupt pot fi multiple si articolul de fata nu face subiectul acestora. Articolul de fata doreste sa vina cu o solutie care sa amelioreze durerea celui ramas in urma. Este lucru bine stiut ca pierderea unei persoane dragi noua, in care am investit emotii puternice si din cele mai nobile, produce o durere profunda si de durata. Fie ca vorbim de incheierea unei relatii, de un divort sau de un deces, in toate aceste situatii trecem printr-un proces natural de vindecare a ranilor noastre emotionale denumit doliu. Pentru ca doliul nu il traim doar in urma decesului cuiva drag, ci in urma oricarui tip de pierdere de persoane sau de situatii. Ca exemple de situatii pe care le putem pierde avem pensionarea, somajul, mutatul intr-un alt oras sau alta tara, schimbarea fortata a unui loc de munca, pierderea unui obiect foarte drag etc. In toate aceste cazuri, investim: emotii, sentimente, timp, resurse. Cand lucrurile nu mai sunt asa cum ne-am obisnuit, suferim si apoi ne vindecam, traindu-ne doliul pana la capat. In unele situatii insa, doliul se amesteca si se complica cu emotii indezirabile ca furia, disperarea, frica de viitor, vinovatia, dezorientarea. Emotii atat de puternice care ne fac sa ne revenim foarte greu din durere, care ne blocheaza si ne fac sa ne intrebam obsesiv: Cine sunt eu fara tine? Cum ma voi descurca mai departe? Incotro sa ma duc, ce sa fac? Astfel de ganduri si emotii ne fac sa ne intoarcem fata de la posibilitatile de viata buna pe care le-am putea avea, daca n-am fi atat de coplesiti de suferinta. Unii dintre noi ne vindecam singuri, gasind in interiorul nostru parghii de reechilibrare sufleteasca, altii apelam si la ajutorul celorlalti, iar altii, desi ne dorim vindecarea, ramanem blocati in aceste emotii negative pentru ca nu stim cum sa iesim din ele. Sau nu vrem. Sau nu putem. Oricare ar fi situatia in care te afli, iti propun o modalitate de vindecare inspirata din metoda NLP, metoda pe care o predau si in care organizez workshopuri si formari.

Pasul 1: gandeste-te la persoana care a iesit din viata ta si in urma careia suferi. Sau alege o persoana care nu mai e langa tine de mult timp, insa nu te-ai putut inca obisnui cu gandul ca nu mai este langa tine. Adu-ti imaginea ei in planul contiintei. Priveste toate detaliile acestei imagini. Cat de aproape sau cat de mare este imaginea de tine, in ce parte se afla, e clara sau in ceata, color sau alb negru, in miscare sau statica etc. Observa toate detaliile imaginii.

Pasul 2: lasa imaginea aceasta deoparte si gandeste-te acum la o persoana pe care ai pierdut-o si te-ai obisnuit deja cu aceasta situatie. Poate chiar traiesti o stare de calm si multumire, cand te gandesti la acea persoana. Priveste si aceasta imagine din mintea ta si observa-i detaliile: la ce distanta este pozitionata fata de tine, cat de mare este imaginea, in ce parte se afla, e clara sau in ceata, color sau alb negru, in miscare sau statica etc.

Pasul 3: intreaba-te onest si cu blandete, daca esti pregatit/a sa faci o schimbare in privinta modului in care simti fata de persoana pe care ai pierdut-o recent. Intreaba-te, daca exista vreo parte din tine care nu ar vrea sa pastrezi evenimentele bune si placute legate de acea persoana si sa le foloseasca pentru a-ti imbogati viata. Daca simti ca exista in tine ceva care nu te lasa sa faci vreo schimbare, ai putea sa te opresti aici. Daca simti ca intreaga ta fiinta isi da acordul in a-ti schimba emotiile in legatura cu pierderea ta, atunci trecem mai departe.

Pasul 4: adu imaginea persoanei pierdute langa cea de-a doua si da-i voie primei imagini sa devina la fel ca cea de-a doua in privinta caracteristicilor. Daca ce-a de-a doua este mai luminoasa decat prima, lasa prima imagine sa capete stralucirea celei de-a doua. Sau invers: daca a doua este mai intunecata decat prima, fa-o si pe aceatsa la fel. In aceeasi maniera procedeaza si cu celelalte caracteristici ale imaginii, pana cand prima imagine devine la fel ca cea de-a doua.

Pasul 5: in timp ce schimbi caracteristicile imaginii, aminteste-ti de cele mai pretioase amintiri pe care le ai impreuna cu persoana pierduta recent. Descopera starea de calm, de incredere, de bucurie, de liniste si multumire pe care o aveai alaturi de aceasta persoana. Adu aceste imagini ale amintirilor placute si lasa-le sa se contopeasca cu imaginea persoanei care a iesit recent din viata ta. Descopera in ce fel si cum se schimba emotiile tale, acum cand te gandesti la persoana iesita recent din viata ta.

Pasul 6: in timp ce iti dai voie sa treci in revista toate lucrurile bune pe care le-ai trait alaturi de aceasta persoana, observa de ce este pretioasa amintirea lor, ce anume ai apreciat in experienta cu ea, ce ai invatat de la persoana si de la experienta cu ea. Si in timp ce identifici valorile pe care le legi de aceasta persoana, lasa-le sa se combine intr-un simbol vizual pe care te invit sa il pui aproape de inima ta.

Pasul 7: imagineaza-ti acum viata ta de aici inainte, o viata in care sa implinesti valorile pe care le-ai primit de la aceasta persoana. Da voie acestor valori sa te imbogateasca, sa-ti umple viata cu toata mostenirea pe care ti-a lasat-o persoana.

Pasul 8: daca ai stat asezat/a in timp ce ai urmat acest proces, te rog sa te ridici si sa faci cativa pasi si cateva miscari prin incaperea in care te afli. Insipra si expira de cateva ori, profund si prelung. Priveste putin pe fereastra, priveste culoarea cerului de afara. Si intreaba-te, cand te gandesti din nou la aceasta persoana, ce simti? Ce imagini iti vin in minte? Ce ganduri?

Aceasta tehnica poarta numele de procesul de doliu si, asa cum aminteam mai sus, provine din programarea neuro-lingvistica (NLP). Eficienta ei se bazeaza pe realitatea potrivit careia noi ne reprezentam in interior evenimentele sau persoanele foarte diferit unele de altele: ceva de care suntem multumiti are o o anumita reprezentare fata de ceva de care nu suntem multumiti, o persoana placuta o vedem intr-un fel diferit decat pe una neplacuta s.a.m.d. In plus, fiecare situatie si persoana din viata noastra se afla acolo ca sa ne invete ceva, sa ne transmita si sa ne faca sa traim anumite valori. Astfel, schimband caracteristicile vizuale ale reprezentarilor noastre interne si adaugand semnificatie noii reprezentari, facem ca lucrurile sa se aseze altfel in sufletul nostru.

Pentru ca, amintiti-va, trecutul NU il putem schimba, insa felul in care il percepem si reactionam fata de el DA. Si schimbandu-ne perceptia asupra lui, ne salvam viitorul, pentru a putea trai mai bine in prezent. De aceea tot ceea ce poti sa faci nu este doar sa speri ca lucrurile se vor schimba odata cu trecerea timpului, ci poti sa actionezi chiar tu si sa inveti singur/a sa te vindeci. Iar daca asta nu e suficient, poti sa ceri ajutor pentru ca traim intre oameni si multi sunt dispusi sa ne vina in ajutor. Traim intre oameni si asta ne face sa fim constienti ca suntem reverberatiile aceleeasi Surse.

In final, te invit sa vizionezi un scurt metraj ce imi este mie foarte drag si pe care il folosesc ca pe o strategie interioara de a-mi aminti ca viata merge mai departe, oricat de grele si dificile ar fi circumstantele ei:

Cordia,

Maria 🙂